söndag 22 maj 2011

Skärpning alla vuxna!!

Jag reagerar ofta på hur illa tonåringar och unga vuxna blir behandlade av vuxna människor i olika situationer. Jag oroar mig också för vad det får för konsekvenser på sikt när vuxna är obetänksamma mot de som precis håller på att lära sig hur man uppför sig som en ansvarsfull vuxen.

För bara någon timme sedan larmade jag polisen. Jag misstänkte att en aggressiv man som stod lutad över en ung kvinna utanför ett centrum hade slagit henne men jag hade inte sett något. Kvinnan var i uppenbart dåligt skick och jag ansåg från det avstånd jag såg det hela på att hon behövde medicinsk tillsyn så även ambulans tillkallades. Jag kunde inte avgöra om hennes dåliga skick berodde på påverkan av alkohol/droger eller på ett slag mot huvudet eller på båda delarna men det var uppenbart att hon inte kunde stå på benen och att hon skakade.

Några unga tjejer, i kanske 14 - 15-årsåldern, var tuffa nog att gå fram till tjejen och kolla hur det var med henne. De frågade också mannen varför han hade slagit henne och följde efter honom när han, med kvinnan slängd över axlarna som en säck potatis, gav sig iväg till en lägenhet i närheten för att se var de tog vägen. Tack vare det kunde vi informera polisen om i vilken lägenhet kvinnan befann sig när de kom.

Eftersom jag inte hade sett något faktiskt våld så skickade poliserna iväg mig efter att jag lämnat mina uppgifter medan tjejerna fick vara kvar en stund till. Efter ett tag kommer tjejerna tillbaka till mig där vi först hade träffats och var jätteupprörda. Polisen hade inte gjort något tyckte de men det värsta var den attityd de förmedlade. Tjejerna uppfattade att poliserna skrattade åt hela situationen och att en av dem sa att "De kanske gör så i deras hemland".

Vad skickar det för signaler till de här duktiga tjejerna som gjorde en jätteinsats för att hjälpa en annan människa? Att det är meningslöst att ringa polisen? Vilka signaler skickar det ut när det gäller relationer mellan man och kvinna? Att en del män har rätt att slå sina kvinnor?

Jag stöter ganska ofta på sådant här klumpigt beteende av vuxna människor och det oroar mig. Jag förstår om poliserna tyckte att det här var ett ganska hopplöst fall: Ett gift par med utländsk härkomst, där kvinnan inte talade svenska, med såvitt jag kan bedöma, troliga missbruksproblem och inte speciellt samarbetsvilliga någon av dem. Inga vittnen till någon grov misshandel, bara ruskningar och luggningar.

Det jag inte kan förstå är att man inte inser hur viktigt det är att sända ut rätt signaler till de unga tjejerna som larmade. Varför talar man inte om för dem vilken bra insats de gjorde och att de också är upprörda men tyvärr inte kan göra något p.g.a. omständigheterna. De här tjejerna var grymt besvikna på polisernas beteende och hoppades att jag kunde göra något åt saken.


Det här gäller inte bara polisen, tvärtom! Jag ser det här på vårdcentralen, i skolan, på Apotket, i butiker och på andra ställen, ofta i situationer som tonåringar och unga vuxna är oerfarna på att hantera på egen hand.

Bra jobbat tjejer! Skärpning vuxna!


2 kommentarer:

vargmamma sa...

Ja visst är det otroligt. Det är många saker i vuxnas beteende gentemot unga o även i allmänhet som lämnar mycket övrigt att önska.Vi har alla ansvar för vilken sorts samhälle vi vill ha och genom att reagera o agera så påverkar vi. Att myndigheter som ar avsedda att sköta en uppgift fallerar att göra så är ej acceptabelt men alltför ofta förekommande. Bra jobbat Eva o till tjejerna som reagerade, Starkt jobbat. Ge inte upp.

christer kvarnström sa...

Visst är det för djävligt.Men har vi bestämmt att vi ska ha en uppvisning från kulturer där kvinnosynen är på detta viset ( att hönor och getter är mer värda än kvinnor) så får vi vänja oss vid såna här uppträden.Och när det gäller poliser så är deras syn på invandrare i parietet med nyss nämda kvinnosyn.Ska man ta brt sjukdomen sakta eller symptomen snabbt???