lördag 30 juli 2011

SJ verkar vara ett fantastiskt företag .... inte!

Jag är inte en person som reser särskilt ofta. Inte heller är jag omgiven av folk som gör det. Det är det som gör den här statistiken än mer fascinerande. Av 3 möjliga så har SJ misslyckats kapitalt i samtliga fall. Jag känner mig helt förundrad. Hur kan man lyckas så dåligt med något man företar sig och är det inte dags att göra något åt saken. Borde vara enkelt. Samtliga resenärer väljer andra färdsätt under ett par veckor. Money talks! Inga intäkter - inget företag.

Tillbaka till bakgrunden då. Den här sommaren har 3 resenärer eller resande sällskap som jag känner mycket väl råkat ut för detta:

  1. Tåget är inställt. Efter att de bokat av taxin som skulle ta dem till tåget fick de reda på att de skulle få åka med ett tåg en timme senare. Då gick det inte längre att få tag på en stor taxi. Trots två förfrågningar för att förvissa sig om att tåget verkligen gick dit de skulle åkte de i alla fall av halvvägs med kort varsel med beskedet att bussar skulle ersätta tåget resten av resvägen. Väl på stationen hade de ingen aning om några bussar. Så småningom löste sig det problemet och resan kunde fortsätta. Bussen skulle då avverka tre destinationer men bestämde sig efter två att han inte tänkte köra längre. Ytterligare ett bussbyte alltså ..... med full packning och småbarn. Fantastiskt!
  2. Bara ett par dagar senare ska 2 ungdomar ta sig till Stockholm och blir sittande i över en timme halvvägs p.g.a. av ett trasigt tåg som står i vägen på spåret framför dem
  3. Något liknande händer ytterligare bara några dagar senare när ett annat tåg blir två timmar försenat.
Med den här statistiken så undrar jag vad det är för folk som driver SJ .... eller är det en affärsidé att skita i kunderna och i så fall varför låter vi dem fortsätta?

Tjing!

1 kommentar:

Mr T sa...

Cheferna inom SJ åker nog inte tåg speciellt mycket. Snarare flyg, eller egen "limo" med chaufför.