fredag 1 juli 2011

A-kassan förnekar sig inte

Första maj blev jag arbetslös. Jag erkänner att det tog ett par veckor innan jag hade fått ordning på alla papper och fått iväg dem till A-kassan. Det var lite extra bök eftersom jag har ett pyttelitet företag också. Flera veckor senare får jag ett brev där det står att de behöver nya papper. Dels var det fel på Arbetsgivarintyget, vilket naturligtvis inte var deras fel och dels dög inte det jag hade skickat in om företaget trots att jag hade skickat EN HEL DEL.

En vecka senare när jag hade fått ett nytt Arbetsgivarintyg skickade jag ett brev till A-kassan med det de begärt och ett till Skatteverket med ett uppdrag om att skicka handlingar till A-kassan.

♥ har tjatat på mig att ringa A-kassan. Han var orolig eftersom han känner en som inte fick någon ersättning för att A-kassan hävdade att de inte fått de papper de skulle ha trots att han skickat dem och när han ville skicka dem igen sa de att det var för sent. Jag för min del tänkte ja, ja, det tar bara lite tid för dem men så ringde jag i alla fall. Det börjar ju bli intressant att veta NÄR det kommer ersättning med tanke på att jag varit arbetslös i två månader nu, vilket innebär 0 kronor i inkomst - många kronor i utgifter.


- Nä, vi har inte fått några papper. Det enda vi har fått är uppgifter från deklarationen, säger damen på A-kassan. (D.v.s de papper som jag begärde att Skattemyndigheten skulle skicka hade kommit fram.)

- Det här är ju skrämmande, talar jag om för henne.

- Vi kan ju inte rå för vad posten gör, blir svaret.

- Skyll inte på posten, sa jag åt henne. Jag har jobbat med massor av utskick och posten kommer i stort sett alltid dit den ska, någon enstaka gång med en dags försening.

- Ja men brevlådor kan bli vandaliserade och det kan ha kommit bort på inläsningscentralen.

Ja, just det, konstaterar jag. Det är troligen där problemet ligger för annars hade väl brevet till Skatteverket också försvunnit om brevlådan blev så svårt vandaliserad?!

Ja, så var det bara att börja om från början och skicka in nya papper igen. Det är en evighetsmaskin. Jag har lösningen på arbetslösheten! Anställ de arbetslösa för att hantera hela pappersexercisen runt att vara arbetslös. Då kan vi få lön istället för ersättning och sysselsättningen är tryggad för all framtid, både för mig och för de som jobbar på A-kassan. Fiffigt va?


3 kommentarer:

Tuulisen sa...

Ja varför är jag inte förvånad..

Anonym sa...

Hehehee, gillar din lösning där ;-) ;P

Thomas sa...

Murphys lag står som vanligt över Svea Rikes Lag.
Skicka lösningen till Fredrik Reinfeldt. Tycker den är bättre än nåt han kan komma på. :-)