fredag 23 december 2011

Katter och liktornar

I går kväll när jag skulle klippa klorna på ♥:ats katt fick jag syn på något som jag inte har sett förut. Det såg ut som om en bit klo hade gått rakt in i trampdynan och växt fast där. Det såg inte sårigt eller inflammerat ut utan mera som om den suttit där ganska länge. Jag tyckte förstås synd om katten och undrade hur det hade kunnat blivit så och hur jag hade kunnat missa det. Jag klipper ju ändå klorna regelbundet på henne.

Jag ringde förstås veterinären och fick en tid idag. I morse när jag tittade på katten så var naturligtvis piggen borta men det var ändå som en förhårdnad längst fram på trampdynan så vi tyckte att det var bäst att åka dit och visa upp henne. Veterinären hann inte ens komma in innan sköterskan redan hade konstaterat att det var en liktorn, ungefär som människor kan få. De kan visst bli ganska långa och till slut går de av eller så klipper man bort dem. Ca 15 sekunders konsultation hos veterinären alltså och veterinären behövde inte ens titta ..... och jag behövde inte betala. Väldigt gulligt av Haninge Djurklinik som för övrigt är en toppenklinik annars också.


1 kommentar:

Lena sa...

Hej! Vad jättebra att du skrev att liktorn på katt ska försvinna av sig själv. Råkade plötsligt få syn på min katt precis som du och blev bekymrad, försökte försiktigt dra med en pincett men då gjorde det ont. Försvann din katts liktorn helt av sig självt? Är den borta nu? Vet du om det är vanligt att det kommer tillbaka igen? MVH