onsdag 7 oktober 2009

Lucky me!

Ibland springer man på det ena stolpskottet efter det andra men idag har jag stött på jättehäftiga människor. På tåget hem från bokföringskursen satt en 70-årig "tjej" som jag började prata med. Det hade kunnat vara en gumma men det var en "tjej". Hon var på väg till sin kille som hon hade träffat på dans efter att båda blivit änkor/änklingar. Hon bad om ursäkt för träningskläderna som tog upp plats på sätet. Hon kom direkt ifrån Friskis & Svettis. Vi pratade om dans, musik och om siffror. Hur trevligt som helst! Jag blir så glad av sådana människor och det ger hopp om framtiden.

Sedan skulle jag hjälpa en svärson som hade fått ett inkassokrav på en räkning som han hade kontoutdrag på att han hade betalat. Intrum Justitia var bara allmänt dryga mot honom och föreslog att han skulle skynda sig på att betala innan de skulle skicka ärendet till Kronofogden. Borde man inte erbjuda sig att titta på papprena innan man dömer? Jag började jaga kors och tvärs. Började med hyresvärden, lika hopplös som vanligt.

Hyresvärden: -Jag kan inte se i deras system. Han får gå till områdeskontoret.
Jag: -Jaha! Kan de se i deras system?
Hyresvärden efter lång tystnad: -Nä, det tror jag inte.
Jag: -Så varför ska han gå dit? Ni måste väl kunna se om folk är skyldiga er pengar även om det är ett annat företag som sköter faktureringen?
Hyresvärden: -Nej, du får ringa till dem.


Jag försöker ringa till de som har fakturerat. De har telefontid två dagar i veckan, två timmar åt gången. Nästa gång på onsdag i nästa vecka. Men trägen vinner. Lyckades luska fram ett nummer på nätet som det inta var meningen att jag skulle använda och kom till en jättegullig och hjälpsam tjej. Hon kunde konstatera att det blivit ett fel i OCR-numret och nu är det löst. Så svårt var det ditt ohjälpsamma åbäke på Intrum Justitia.

På simningen träffade vi en jättespeciell kille som gjorde att tiden bara flög iväg i bassängen. Skönt, för både dottern och jag hade ett väldigt stort motstånd mot simning idag. Tack för draghjälpen. Det känns alltid bra när en dam i sina bästa år kan slå en betydligt yngre och vältränad förmåga :-).

Inga kommentarer: