tisdag 9 augusti 2011

Vad hände med Apoteket

efter avregleringen? "Mitt" Apotek är fortfarande Apoteket och med delvis samma personal som före avregleringen och ändå har det blivit mycket, mycket sämre.

- Vill du ha det som står på receptet?
- Vill du ha "den" eller "den" sorten?

Vad är det för jävla frågor? Nu är jag ganska fullvuxen och med relativt stor erfarenhet av både läkemedel och Apotek men hur ska jag annars kunna veta att frågan egentligen betyder att jag kan få ett billigare alternativ än det som står på receptet men med exakt samma innehåll och verkan. Att om jag envisas med att ta det som står på receptet (som ju verkar vara det mest logiska eftersom det är det som läkaren har ordinerat)får jag själv betala mellanskillnaden. Att Apotekspersonalen är skyldig att erbjuda mig det billigaste alternativet som ska vara likvärdigt med det på receptet.

Jag har påpekat skillnaden i deras sätt att fråga flera gånger utan resultat så jag misstänker starkt att det har någonting med provisioner att göra men vad vet jag, kanske är de bara värdelösa på kundkommunikation.


Ett annat exempel är att jag för första gången har varit med om att personalen på Apoteket påstår en sak fast de har fel. Jag har alltid haft uppfattningen att de är oerhört noga med att ge korrekt information men det tycks också ha förändrats för här stod en person och påstod saker som hon inte hade en aning om och som uppenbarligen var fel. Som tur var handlade det inte om läkemedel den gången utan om hjälpmedel men jag tycker ändå att det är tillräckligt oroande. Vad är era erfarenheter av Apoteket efter avregleringen?


Inga kommentarer: