tisdag 10 augusti 2010

En del människor ser ......

En del människor är genuint intresserade av sin omgivning och har förmågan att skåda sina medmänniskor rakt in i själen. Många fler av oss skulle kunna göra det om vi tog oss tid att stanna upp ett ögonblick. Själv har jag en (o-)förmåga att svepa genom livet lite för fort och inte riktigt registrera ett möte förrän efteråt. Då, oftast när jag går och lägger mig på kvällen, kan jag komma på hur en människa såg ut i ögonen eller nyanser i tonfallet när de sa något som får mig att förstå att jag borde stannat upp ett ögonblick och varit mera inkännande. Det kräver mod också ..... och styrka ..... att våga släppa in en annan människas smärta eller rädsla och det är inte alla människor som har det modet och den styrkan.

Jag har turen att få känna några människor som har både intresset och förmågan. Som öppnar sitt hjärta för andra människor utan att tänka på vad det "kostar" (och då menar jag inte i kronor) och som skådar sina medmänniskor rakt in i själen utan att vara rädda för vad som finns där. Jag är tacksam och ni är fantastiska!

Inga kommentarer: