söndag 19 juli 2009

Raketost

Jag börjar på allvar undra om det var knark i Raketosten eller vad det är frågan om. Trettio år efter att den försvann från marknaden kan jag fortfarande tydligt känna suget efter den. Nikotin däremot som jag lade av med för 6 år sedan när jag slutade röka är jag aldrig sugen på.

För er som inte är lastgamla så var Raketosten en ost som tillverkades 1947 - 1979. Det som var så unikt med den, förutom den gudomliga smaken och konsistensen, var den speciella förpackningen som bestod av ett papprör med lös bottenplatta som man sköt upp osten med. När man fått upp en lagom tjock skiva över kanten, de kunde aldrig bli för tjocka ;-), skar man av den med ett snöre som satt fast i röret.

På slutet av nittiotalet pratades det om att Raketosten skulle komma tillbaka. Man skulle bara lösa problemen med förpackningen och det ohygieniska snöret men inget hände. Kan det verkligen hänga bara på snöret eller var det något skumt med det beroendeframkallande innehållet som gjorde att återinförandet tycks ha runnit ut i sanden?

Ge Raketosten tillbaka till folket!

1 kommentar:

Ronny Forsslöw sa...

Hej ska försöka att inte ta på mig mera men det är svårt när andra bara jobbar 50% så kan jag inte bara lämna allt och jag har så svårt att bara strunta och har jag sagt att jag skall göra något så om ingen annan gör så gör jag det själv.

Raketosten har jag ett svagt minne av.