onsdag 16 december 2009

Smaksensationer, snökaos & skatteträff

Igår var vi ute och åt med jobbet. Mathias Dahlgrens Matbaren med 1 stjärna i Guide Michelin. Jag skulle ha bokat Matsalen med 2 stjärnor men jag kan ju ärligt säga att jag inte precis saknade 1 stjärna till. Jag tror inte att mina smaklökar är så bortskämda och väl utvecklade att de kan göra skillnad på det.

Det jag vet är att varje tugga jag stoppade i munnen igår var en ren njutning. Helt fantastiskt!


Min meny såg ut så här:
.
Dumpling på kammussla & stekt havskräfta
havskräftsconsommé, sjögräs, råa grönsaker
.
Bakad ekologisk gåslever
salvia, rökt sidfläsk, druvor
.
Halstrad grovmald entrecote från Svartådalen
comtéost, vattenkrasse, pommes frites
.

Rostade macadamianötter

vaniljmousse, kaffegranité, mandelkaka

.

Oj, oj, oj, oj, säger jag bara och till detta blev det en del riktigt goda viner. Vad sägs om Chateau Mouton Rothschild 1970?! Till desserten blev det Petit Manseng -05 La Quintessence Domaine Bru-Baché, Jurancon som var som en egen dessert. Smaskens! Får man säga så om vin :-)?
.
På hemvägen var det jättehalt halt på grund av allt snöande och vi fick ta det riktigt, riktigt lugnt. Idag verkar det blåsa rejält. Inte så roligt tycker jag som brukar åka bil men som ska åka pendeltåg idag eftersom jag ska iväg på skatteträff hela dagen. Det blir till att linda in sig rejält i halsduken.

Må så gott därute!

Inga kommentarer: