söndag 21 mars 2010

Pumpasoppa

Jag är ingen soppmänniska men jag har ätit pumpasoppa en gång hos min f.d. svägerska och tyckte att det var gott. Nu hade jag sprungit på en pumpa i affären och tänkte att jag skulle prova att koka soppa på den. Det var så gott så jag blev tårögd! Kärnorna rostade jag i stekpanna utan fett och åt på sidan om för att få lite knaster mellan tänderna. Lime hade jag inte hemma så det hoppade jag över. Receptet hittade jag på http://www.recept.nu/.


Pumpasoppa

Antal portioner: 4
1,2 kg pumpa

2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
1 msk smör
1 l grönsaksbuljong
2 dl crème fraiche
2 lime (rivet skal och saft)
2 tsk sambal oelek

Till dekoration:
4 strimlade gula och röda morötter
4 zucchiniblommor
finskuren gräslök

Gör så här
1. Skala och skär pumpan i tärningar. Skala och hacka löken. Fräs löken i smör i en gryta. Tillsätt pumpa och buljong. Koka upp, sänk värmen och låt soppan koka ca 10 minuter.
2. Mixa soppan, häll tillbaka i kastrullen och rör i crème fraiche. Smaksätt med lime och sambal oelek. Låt soppan koka upp före servering.
3. Servera soppan i varma tallrikar och dekorera med morötter, zucchiniblomma och gräslök.


Inga kommentarer: