måndag 12 januari 2009

Jävla skit-tandläkare!

Jag har en dotter som lider av tandläkarskräck i allmänhet och sprutskräck i synnerhet. Till slut talade tandläkaren om att hon kunde få lugnande medicin när hon skulle laga så att hon inte kom ihåg om hon hade tyckt att det var obehagligt. Strålande tyckte vi och det gick också betydligt bättre den gången hon fick det. Tanken var att om hon fick ett par mer positiva upplevelser hos tandläkaren så skulle hon komma över den värsta skräcken.

I november bokade vi en tid för lagning och fick då ingen tid förrän nu på fredag, bara det en pärs att få vänta så länge på något som man är rädd för. Eftersom hon är så rädd skulle hon få komma på ett förbesök och träffa tandläkaren och det gjorde vi idag. Visst låter det jättebra!

Problemet var bara att hon fått en ny tandläkare eftersom den gamla är tjänstledig. En nyutexaminerad snärta som visste precis hur allt skulle gå till. Hon övertalade dottern att sätta sig i tandläkarstolen trots att hon inte ville, frågade vad som var mest jobbigt, talade om att hon var tvungen att acceptera det och att man inte kan ge lugnande hur som helst. Sedan gick hon iväg och hämtade sprutan och skulle visa den för dottern för så ska man göra tyckte hon. Hon kallade det för inskolning. Dottern var gråtfärdig och alldeles skakis och ÄNTLIGEN hade jag blivit tillräckligt stor för att säga ifrån. Jag frågade dottern om hon ville göra det här eller gå hem och sedan talade jag helt sonika om att det var oacceptabelt att bete sig på det viset. Vi bokade av fredagens tid och gick därifrån. Gissa om det kändes bra och jag hoppas att dottern har fått råg i ryggen att göra detsamma om hon blir illa behandlad i något annat sammanhang.

Självklart ska man inte ge lugnande hur som helst och jag har varit väldigt restriktiv med mediciner till barnen över huvud taget men min dotter är myndig och det här var något vi kommit fram till eftersom hon har mått så dåligt av att gå till tandläkaren att vi var tvugna att prova något annat.

Dessutom var hon mitt inne i en behandling och hade fått noga beskrivet för sig hur de här två besöken skulle gå till. Då kan man inte bara ändra på det utan att tala om det i förväg eller resonera med patienten.

Det finns bra och dåliga människor inom alla yrken och de flesta tandläkare jag har träffat har varit bra. Den här var det inte!

Nu får vi leta upp en annan tandläkare med mer respekt för sina patienter.

Inga kommentarer: