söndag 25 januari 2009

Tänk om man kunde trolla

Kan ingen människa knäppa med fingrarna och trolla bort mina f - bannade grannar. Jag förstår inte hur det är möjligt att låta precis ovbrutet dygnet runt. Det måste gå i skift enligt något avancerat system. Det spelar absolut ingen roll vilken tid på dygnet man är vaken så hörs det ett ständigt "bångel" därinifrån.

Det är inget regelbundet ljud som antyder att de har lite trevligt på fredagkvällen. Det är heller inget fullständigt okontrollerat ljud på högsta volym med inbakade gallskrik som övertygar en om att kärringen åker på stryk och att man borde larma polisen, även om det också hänt. Det är bara som om tre ungar inte har något annat att göra dygnet runt än att springa fram och tillbaka över golvet och avsluta varje sträcka med ett jämfotahopp samtidigt som någon i köket ägnar sig åt att slå nonstop i köksluckorna och samtidigt försöker slå ihjäl någon seg biff. Någon verkar inte kunna bestämma sig för hur möblerna ska stå i vardagsrummet för de flyttas ständigt omkring. De andra ljuden kan jag inte ens identifiera men de driver mig till vansinne.

I femton år har jag bott i denna förortslägenhet och tro mig det har passerat både det ena och det andra originalet bland mina grannar. Även i min lägenhet har tiden satt sina olika spår med perioder av tonåringar, husdjur och förhållanden på upphällningen men aldrig, aldrig har jag stört mig så kopiöst på någon annan människa som på detta kollektiv av osociala och ouppfostrade människor. Urk!


Inga kommentarer: