fredag 20 februari 2009

Hela Uppland står i lågor!

Nej, inte hela Uppland men i alla fall min säng. På bara ett ögonblick kan hela ens liv förändras drastiskt och alla saker man tar för givet kan vara borta.


Satt framför TV:n med yngsta dottern igår kväll ett par minuter före sängdags. För att inte frysa ihjäl så hade jag startat en elektrisk värmefilt i sängen. Den blev väldigt varm.


Plötsligt säger dottern: "Mamma det brinner där inne, det kommer rök" och när jag öppnar dörren till sovrummet så är det som att gå in i ett mjölkpaket, alldeles vitt. Jag tar tag i täcket för att dra bort värmefilten och få ur kontakten men när jag gör det slår det upp stora lågor.


Jag vrålar till dottern att ringa Brandkåren samtidigt som jag försöker släcka elden genom att slå på den med täcket. Dottern frågar om jag ska ha vatten men jag inser att det inte är bra ihop med elektricitet så jag slår vidare och känner att det här kommer verkligen att gå åt helvete. Som genom ett under lyckas jag i alla fall, trevar mig sedan in och drar ur kontakten och öppnar fönstren, stänger dörren till sovrummet och går ut och håller tummarna för att det inte ska blossa upp igen.


Polis, brandkår och ambulans var snabbt på plats och det visade sig att jag hade lyckats bra, puh!


Dottern blev chockad och fick lättare rökskador så hon fick åka in till sjukhuset en sväng. Vi åkte efter så snart vi kunde. Det gick bra med henne och hon fick åka hem vid två inatt.


Vi måste ha änglvakt för det kunde ha slutat mycket, mycket värre. Nu blev jag bara av med sängen för andra gången på mindre än ett år.


Det här året har ju verkligen börjat bra! Bukspottkörtelinflammation, påkörning med bilen och sovrumsbrand.


Tack snälla, snälla Pelle för att du finns där när det tjorvar till sig och erkänn att jag tillför lite spänning i ditt liv ;-).





Det som återstår av mina sängkläder.
(De luktar illa.)



3 kommentarer:

Ronny Forsslöw sa...

Vilken jävla tur att inte vart värre för fan, vilken start på 2009 du har fått.
skönt att din dotter mår bra shit som du skriver det kan gå fort och sedan ändras livet.

Såg artiklar i nättidningarna och tänkte på att där bor Trubanduran.

Men det är bra att ni mår bra trots allt.

Trubaduran sa...

Ja, tack! Vi klarade oss med blotta förskräckelsen.

Anna L sa...

Men vilken skräck, jag förstår att ni är uppskakade. Vilken tur att du ända hade is i magen att tänka på vad som ska göras vid el-brand..

kRAM PÅ ER